Ks. Prałat Tadeusz  Szetela

patronem ulicy w  naszym mieście

                  Radni Rady Miasta Krosna na  sesji Rady Miasta (29 października) jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie nadania nazwy nowopowstałej ulicy między ulicami Zieloną i Korczyńską – ulicą księdza prałata Tadeusza Szeteli. Z wnioskiem wystąpił radny Marcin Niepokój. Pomysł został jednomyślnie  poparty przez Radę Dzielnicy „Zawodzie”

Spotkanie Rady Parafialnej

W czwartek ( 13.11) po Mszy św. o godz.17.00 odbędzie się spotkanie na plebanii członków Rady parafialnej, na które zaprasza ks. Proboszcz.

 

Lata w celi śmierci za wyznanie wiary

      Po 24 latach oczekiwania na wykonanie kary śmierci, 72-letni Anwar Kenneth – chrześcijanin z Pakistanu – został ostatecznie uniewinniony i  odzyskał wolność.

Anwar Kenneth, były urzędnik pakistańskiego Departamentu Rybołówstwa, został aresztowany w 2001 roku po tym, jak w liście do muzułmańskiego uczonego otwarcie przyznał się do swojej wiary chrześcijańskiej. Jego intencją była debata akademicka, jednak słowa Kennetha potraktowano jako „bluźnierstwo przeciwko islamowi”. Rok później sąd w Lahaurze skazał go na śmierć przez powieszenie i nałożył grzywnę w wysokości 1765 dolarów. Mężczyzna spędził ponad dwie dekady w celi śmierci, czekając na wykonanie wyroku. W tym czasie wielokrotnie odmawiano mu prawa do obrony – żaden adwokat nie chciał podjąć się jego sprawy z obawy przed groźbami śmierci. Dopiero prawnik wspierany przez organizację Christian Solidarity International (CSI) złożył skuteczną apelację do Sądu Najwyższego Pakistanu

Wolny

W czerwcu ubiegłego roku, po ostatecznej apelacji, Sąd Najwyższy Pakistanu uchylił wyrok śmierci wobec Kennetha, uznając go za niewinnego. 21 października 2025 roku, po 24 latach spędzonych za kratkami, Anwar Kenneth wreszcie opuścił więzienie w Faisalabadzie. „To największa sprawa w historii prawa w Pakistanie” – powiedział jego adwokat, cytowany przez CSI. Dodał też, że sam był zastraszany podczas prowadzenia obrony. Organizacje praw człowieka podkreślają, że Kenneth cierpiał na zaburzenia poznawcze w chwili aresztowania, a jego list nie miał charakteru obraźliwego – był elementem akademickiej dyskusji o wierze.

    Narzędzie prześladowań religijnych

Pakistańskie prawo o bluźnierstwie, obowiązujące od 1987 roku, jest jednym z najbardziej restrykcyjnych na świecie. Oskarżenie o obrazę islamu może prowadzić do kary śmierci, a często – do samosądów. Według raportu z 2022 roku, blisko 2000 osób zostało oskarżonych na mocy tych przepisów, a 86 zginęło z rąk tłumu jeszcze przed wyrokiem. Najczęściej ofiarami tych oskarżeń padają chrześcijanie, hinduści i inne mniejszości religijne. Wielu z nich nie ma dostępu do obrony prawnej, a samo podejrzenie bluźnierstwa wystarcza, by stracić pracę, dom, a często i życie. Po uwolnieniu Kenneth przebywa pod opieką organizacji wspierających ofiary prześladowań religijnych. CSI apeluje do władz Pakistanu o reformę prawa o bluźnierstwie i ochronę adwokatów, którzy podejmują się obrony oskarżonych w takich sprawach. „Historia Anwara Kennetha pokazuje, jak łatwo niewinny człowiek może paść ofiarą niesprawiedliwego systemu” – podkreślił przedstawiciel CSI. Dla wielu pakistańskich chrześcijan jego wolność to znak nadziei

Żródło: Eldebate.com

 

KOŚCIOŁY I SANKTUARIA ŚWIATA – FRANCJA

       Bazylika Saint-Martin de Tours – Bazylika św. Marcina w mieście Tours leżącym w środkowej Francji nad rzeką Loarą jest ważnym ośrodkiem pielgrzymkowym dla wiernych, którzy peregrynują do grobu świętego Marcina, biskupa, pustelnika i byłego żołnierza. Liturgiczne wspomnienie św. Marcina obchodzimy co roku 11 listopada. Historia kościoła jest dość oryginalna. Kiedy ciało św. Marcina przywieziono do Tours i skromnie pochowano 11 listopada 397 r. na chrześcijańskim cmentarzu za miastem, na skraju rzymskiej drogi, w mieście nie było jeszcze świątyni. Biskup św. Brycjusz kazał wznieść w 437 r. drewnianą kaplicę w której miał się mieścić grób i płaszcz (kapa) św. Marcina. Z uwagi na to, że kaplica cieszyła się dużą frekwencją odwiedzających ją wiernych, biskup Perpetuus zlecił w 470 r. wybudowanie pierwszej bazyliki, w której mieścił się grób Marcina z Tours. Ciało świętego zostało pochowane w sarkofagu za ołtarzem głównym nowej bazyliki. Nad grobowcem został umieszczony wielki marmurowy blok, podarowany przez biskupa Eufroniusza. Pierwszy pożar spustoszył kościół w 558 r. Podczas soboru w Aix-la-Chapelle w IX wieku zostały narzucone wszystkim wspólnotom, które nazywały się klasztorami, reguły benedyktyńskie i klerycy z Saint-Martin musieli wybierać między statusem mnichów a kanoników. Przyjęli oni miano kanoników i od tej pory sanktuarium św. Marcina nosi nazwę  kolegiaty. Kolejne pożary świątyni były spowodowane przez ataki Normanów w 853 i 903 r. Po wielkiej odbudowie, kościół został konsekrowany w 1014 r. Na przełomie XI i XII wieku sanktuarium stało się ważnym przystankiem na francuskim Camino – szlakiem św. Jakuba. Został jednym z pięciu kościołów wielkiej pielgrzymki wraz z opactwem Saint-Foy de Conques, opactwem San Marziale w Limoges, bazyliką Saint-Sernin w Tuluzie i katedrą w Santiago de Compostela. W ślad za ruchem protestanckim w 1562 r. trumna z ciałem św. Marcina została podpalona i udało się odzyskać tylko część czaszki i kość ramienia. W okresie rewolucji francuskiej bazylika służyła jako stajnie co doprowadziło do jej całkowitej ruiny. Zapomniano o grobie świętego i dopiero podczas prac rekonstrukcyjnych w 1860 r. odkryto grobowiec Marcina z Tours. Odbudowa zakończyła się w 1890 r a jej poświęcenie odbyło się dopiero w 1925 r. Ze średniowiecznej kolegiaty w całości zachowała się tylko wieża zegarowa Karola Wielkiego. Jak widać zawirowania historii i burze dziejowe nie były łaskawe dla kościoła, który dziś nosi tytuł Bazyliki Mniejszej.

 Anita Iwańska –  Iovino