Nowy rok formacji katechetycznej

Jutro na Mszy św. o godz.8.00 inauguracja nowego roku szkolnego i katechetycznego. Będziemy modlić się o Boże błogosławieństwo dla dzieci , młodzieży, rodziców oraz nauczycieli. Nadchodzą trudne czasy dla nas chrześcijan w naszym kraju. Trwa walka, aby wyrugować religię ze szkół, tak jak kiedyś to czyniono w okresie władzy komunistycznej. Jaka będzie przyszłość w dużej mierze zależy od naszej postawy czy będziemy bierni czy weźmiemy sprawy w swoje ręce.

Hekatomba II wojny światowej

Dzień 1 września 1939 roku wpisał się tragiczną kartą w historii naszej ojczyzny. To był czas cierpienia i śmierci milionów niewinnych ludzi z rąk niemieckiego okupanta. Módlmy w intencji niewinnych ofiar i o pokój w Europie i na całym świecie.

Co dalej z lekcjami religii?

Na zapowiedź minister edukacji możliwego ogranicze-nia godzin religii w szkole jako jeden z pierwszych zareago-wał abp Wacław Depo, podkreślając, że dwie godziny takich zajęć gwarantowane są przez konkordat. Nie jest to prawdą. Artykuł 12 konkordatu uznaje prawo rodziców do religijne-go wychowania dzieci oraz zasadę tolerancji. W związku z tym Państwo gwarantuje, że szkoły publiczne podstawowe i ponadpodstawowe oraz przedszkola organizują zgodnie z wolą zainteresowanych naukę religii w ramach planu za-jęć. Program i podręczniki opracowuje władza kościelna i podaje je do wia-domości władzy państwowej. Liczba godzin religii w szkołach została okre-ślona w dodatkowych umowach, których renegocjacja nie wymaga zmiany konkordatu. Nie dziwi jednak to, że religia w szkole budzi wiele emocji i wiele pytań. Katecheza czy lekcja religiiJedną z podstawowych kwestii jest to, że w gruncie rzeczy sami nie wiemy, czym religia w szkole ma być. W wielu krajach ten podział na lekcje religii i katechezę jest wyraźny, co jest owocem sekularyzacji społeczeństwa. W Niemczech ten podział po-jawił się krótko po Soborze Watykańskim II. W 1974 r. tamtejsi biskupi wy-dali oddzielne dokumenty na temat katechezy i lekcji religii. We Włoszech podobny podział nastąpił w latach 80. i dziś w szkołach odbywają się lekcje religii, natomiast katecheza jest wręcz zabroniona. W Polsce dokumenty i publikacje dla katechetów świadomie zamiennie stosują pojęcia „lekcje re-ligii” i „katecheza”. Sami katecheci/nauczyciele religii są tu podzieleni i różnie postrzegają swoje zadania i misję. O katechezie i lekcjach religii za-miennie mówią również biskupi. Czym się w takim razie różni katecheza od lekcji religii? Upraszczając nieco, można powiedzieć, że w katechezie cho-dzi o przepowiadanie Ewangelii i wychowanie do praktyki życia chrześci-jańskiego oraz wprowadzenie do wspólnoty. Katecheta jest tu dla ucznia nie tyle nauczycielem, ile świadkiem. Katecheza jest zatem pojęciem bardzo szerokim – jest całym procesem, który powinien odbywać się w środowisku wiary, bo obejmuje nie tylko nauczanie, ale również wychowanie i wtajemniczenie. Wtajemniczenie w chrześcijaństwo bez wspólnoty, w warunkach szkolnej klasy, jest nie tylko trudne, ale wręcz niemożli-we. Lekcje religii są czymś węższym niż katecheza – są jedną z części pro-cesu katechetycznego. Chodzi w nich o formowanie intelektualne, przekazy-wanie treści, można powiedzieć: nauczanie pewnej teorii, nauczanie pod-staw teologii.

cdn.

Monika Białkowska

KOŚCIOŁY I SANKTUARIA ŚWIATA – WŁOCHY

Cattedrale Maria Santissima Annunziata – Katedra Wniebo-wzięcia NMP położona na Piazza del Duomo, z którego roztacza się również widok na mniejszą papieską bazylikę Świętych Piotra i Pawła, jest główną świątynią w historycznym centrum Acireale na Sycylii. Jej historia sięga XV wieku kiedy to budowla składała się z pojedynczej kaplicy, w któ-rej czczono obraz Zwiastowania. Od 1532 r powoli rozbierano kaplicę i bu-dowano większy kościół wraz z dzwonnicą. Budowa obecnej katedry została zatwierdzona przez gminę w 1597 r. Na jednym z czterech dużych filarów podtrzymujących kopułę, wykutym w kamieniu lawowym, wyryta jest data 1600. Proces rozbudowy i modyfikacji bazyliki zakończył się dopiero w 1889 r, czyli prawie 300 lat po rozpoczęciu prac przy świątyni, a było to w części uwarunkowane trzęsieniami ziemi, które spowodowały znaczne uszkodzenia: zawaliły się sklepienia transeptu, cały dach i dzwonnica zosta-ły naruszone, kopuła pękła. Świątynia na przestrzeni wieków nabierała świetności i w 1872 r. została podniesiona do rangi bazyliki katedralnej a w 1948 r. papież Pius XII nadał jej godność bazyliki mniejszej. Dziś zespół katedry, pałacu biskupiego, budynków kościelnych i ich wewnętrznych dziedzińców połączonych z bazyliką świętych Piotra i Pawła stanowi praw-dziwą cytadelę. Katedra ma dwie strzeliste dzwonnice, które choć identycz-ne nie są równoczesne. Dzwonnica po prawej stronie fasady z cechami stylu gotycko-normańskiego z XVI w. służyła jako wieża strażnicza. Lewa dzwonnica w stylu neogotyckim pochodzi z wieku XIX. Gdy wchodzi się do środka od razu w oczy rzuca się bogato zdobione sklepienie z freskami przedstawiającymi: Orkiestrę Anielską, Chór Dziewic, Chwałę Aniołów, Zwiastowanie i Ojca Przedwiecznego z Prorokami. Po obu stronach kościo-ła znajduje się wiele ołtarzy z przepięknymi malowidłami. Z prawej strony: ołtarz Chrztu Św, Narodzenia Pańskiego, Anioła Stróża oraz Ołtarz Matki Bożej Różańcowej, w którym figuruje obraz przedstawiający MB Różańco-wą ukazaną z członkami zakonu dominikanów i franciszkanów, otoczony 15 medalionami z tajemnicami różańca. Po lewej stronie oprócz kilku innych, warto obejrzeć ołtarz św. Anny, nad którym wisi obraz pt. Dzieciątko Mary-ja sportretowane ze św. Anną i św. Joachimem. Centralnym miejscem mo-dlitw wiernych jest Capella Santa Venera (Kaplica św. Venerandy), która położona jest w sali z 1658 r, okazale i bogato zdobionej sztukateriami, gdzie znajduje się urna z relikwiarzem i popiersie świętej. W katedrze moż-na podziwiać także zegar słoneczny ozdobiony znakami zodiaku.

Anita Iwańska – Iovino

 

Poprzedni wpis
«